Mroom FAQ – useimmin kysytyt kysymykset

mroom

Markkinointi ja mainonta -lehti

Mroom Frequently Asked Questions (FAQ)

Joudumme nykyään käyttämään yhä enemmän aikaa tilanteisiin missä Mroom ja GROOM niminä, tai meidän toimintamme, sekoitetaan keskenään. Viimeksi pari päivää sitten vastailin kilpailijalleni tarkoitettuun palauteviestiin. Näitä vastaavanlaisia tilanteita on vuosien varrella ollut useita. Eikä varmaan vain meillä vaan myös toisin päin, uskoisin.

Ajattelin vihdoinkin kirjoittaa siitä millaisiin kysymyksiin törmäämme, jos ei ihan päivittäin niin ainakin viikoittain. Lisäksi kerron tässä myös vastauksemme meille esitettyihin kysymyksiin.

Kumpi oli ensin Mroom vai GROOM?

GROOM Parturit nimi on rekisteröity aputoiminimeksi silloiselle toiminimelleni 20.06.2005. Varsinainen toimintamme alkoi kuitenkin jo 2.4.2005. Kilpailijamme ensimmäinen rekisteröity nimi Room M on rekisteröity 17.12.2008. Heilläkin varsinainen toiminta alkoi pari kuukautta aikaisemmin.

Miksi GROOM on rekisteröinyt myös nimen Mroom?

Olimme saaneet vihiä, että Mroom-niminen parturiliike oli avaamassa. Emme rekisteröineet nimeä kiusantekotarkoituksessa vaan suojellaksemme omaa nimeämme, brändiämme ja toimintaamme. Siinä vaiheessa kun rekisteröimme tuon nimen, kilpailijamme ei ollut hakenut eikä rekisteröinyt vielä mitään Mroomiin viittaavaa nimeä patentti- ja rekisterihallituksessa. Jälkeenpäin tätä nimeä on yritetty saada meiltä niin hyvällä kuin pahalla.

Miten on mahdollista, että Mroom ja GROOM ovat niminä ja toimintana niin lähellä toisiaan?

Tätä asiaa mekin olemme hämmästelleet.

Kilpailu on sallittua ja jopa suotavaa, sillä se pistää panostamaan työhönsä ja tekemään parhaansa. Tänäkin päivänä me koulutamme muita alan liikkeitä ja teemme monen meidän alan liikkeen kanssa yhteistyötä. Kun kilpailu on rehtiä ja tervettä niin meidän mielestämme se on vain hyvästä.

Ala on pieni ja monet alalla olevat ihmiset tuntevat toinen toisensa. Tieto ja sana liikkuu, ero on vain miten sitä tietoa käyttää. Me arvostamme kaikkia meidän kilpailijoitamme ja Mroomillakin on toimiva ja vahva oma konsepti. Ainoa asia mikä meitä on alusta lähtien häirinnyt on nämä liian samanlaiset nimet. Kuten jo alussa mainitsin, ne aiheuttavat lähes päivittäin sekaannuksia välillämme.

Miksi Mroom myy tuotesarjaa nimeltä M GROOM?

Tässä toinen hämmästyksen aihe. Tämä tuotesarja tuli vähän myöhemmin kuvioihin. Meidän mielestämme kilpailijallamme on joko huono mielikuvitus nimien suhteen tai sitten tuotesarja on puhdasta v-tuilua kun emme suostuneet luovuttamaan Mroom-aputoiminimeämme heille 🙂

Miksi emme ole tehneet tälle nimiasialle mitään?

Alussa uskoimme, että Patentti- ja rekisterihallituksessa rekisteröity nimi oikeasti merkitsisi jotain ja antaisi yritystoiminnalle suojaa. Myöhemmin huomasimme, että se antaa loppupeleissä todella heppoisen suojan – riittää yhden kirjamen ero tai välilyönti.

Olemme olleet yhteydessä niin Patentti- ja rekisterihallitukseen kuin rakkaseen kilpailijaammekin tämän asian tiimoilta. Kumpikin taho on ollut yhtä joustamaton. Ainoa keino olisi viedä asia eteenpäin käräjille.

Alkuun katsoimme, että vaikka sekoitettavuutta olikin nimissä, toimimme pääkaupunkiseudulla ja kilpailijamme Pirkanmaan alueella. Tuolloin olimme sitä mieltä, että oikeusprosessi olisi ollut liian raskas meille. Halusimme keskittyä oman toimintamme kehittämiseen eikä käräjillä istumiseen. Nyt myöhemmin kun kilpailijamme on laajentanut myös pääkaupunkiseudulle (ensimmäinen liike risteyksen toiselle puolelle), on asiaan tullut enemmän sekoitettavuuden mahdollisuuksia. Vaikka yritämme erottua kilpailijastamme, on se ollut nykyään huomattavasti vaikeampaa, sillä kilpailijamme seuraavat/tekevät samantyyppisiä asioita kuin me.

Miksi meillä ei ole samanlaista vuosijäsenyyttä kuin Mroomilla?

Meille jokainen asiakas on tärkeä, kävit sitten kerran tai useamman kerran vuodessa. Meidän mielestämme käsityöstä ja palvelusta olisi hyvä maksaa vasta kun asiakas on tuotteen tai palvelun saanut. Tällöin asiakas maksaa saadusta palvelusta. Mikäli jostain syystä asiakkaamme ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun tai tuotteisiin, meillä on GROOM tyytyväisyystakuu, jolloin tarvittaessa asiakas saa vaikka rahansa takaisin. Meille kaikki asiakkaat ovat platinaakin arvokkaampia.

Miksi minun tulisi käydä ennemmin GROOMissa kuin Mroomilla?

Tämä on yksi yleisimpiä kysymyksiä mihin törmäämme. Voisimme selitellä pitkiä tarinoita tyytyväisyystakuustamme, jatkuvista koulutuksistamme, laadukkaista tuotteistamme, korkeasta asiakastyytyväisyysprosentistamme ja persoonallisista liikkeistämme. Voisimme kertoa kuinka meillä ei leikata pelkästään koneella ja muotoilusaksilla vaan käytämme parturoinnissa kaikkia työvälineitä, ja että meille pääsee ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta. Voisimme vielä lisätä, että hiomme palvelukonseptiamme asiakaslähtöisesti, jota ei ole tehty tähtäämään lisämyyntiin vaan tuomaan asiakkaillemme elämyksiä. Lopulta kaikki kuitenkin kiteytyy meidän puoleltamme sloganiin: ”Komeaksi – tai rahat takaisin!”

Sami

4 kommenttia

Minä voin kertoa teille ainakin yhden kokemuksen, miksi kannattaa käydä mieluummin GROOMissa:
Olin käynyt jo pari vuotta GROOM Sportissa ja ollut oikein tyytyväinen. Mutta minulla on pari pientä poikaa, joita on vaikea saada suostumaan parturiin. Heillä pitää olla sopiva mielentila… Niinpä sitten tällaisen sopivan mielentilan kerran osuessa kohdalle piti löytää parturi, johon pääsee heti – siis ilman ajanvarausta. Etsin netistä ja löysin tämän M room -konseptin: ”Aina ilman ajanvarausta.” Ja vieläpä saisi alennusta, kun leikataan isän ja kahden pojat päät kerralla. Netistä jopa näki, että lähimmässä ketjun liikkeessä ei ole lainkaan jonoa. Mahtavaa, sinne siis!
Sisään tullessamme piti laittaa nimet koneeseen ja kirjautua siten jonottajiksi. ”Oletteko jäseniä?”
”Ei. Ihan ensikertalaisia ollaan…”
”Nyt olisi puolen tunnin odotus, mutta jos tulee jäseniä, he menevät jonossa ohi.”
”???”
”Niin, jäsenillä on etuoikeus”.
”Aha, no, me odotellaan.”
”Nyt tuli jäsen, menee puoli tuntia kauemmin.”
”Okei.” Pojat odottavat kiltisti ja katselevat ympärilleen.
”Tuli kaksi jäsentä lisää. Me ei nyt enää ehditä leikata teidän kaikkien tukkia.”
”Teitähän on kolme täällä?”
”Joo, mutta yhden työvuoro loppuu nyt ja se perhetarjous sitä paitsi edellyttää, että sama parturi leikkaa kaikki kolme peräkkäin.”
”No, me sitten lähdetään.”
Ja lähdettiin. Ilman ajanvarausta -konseptilla istuimme tunnin odottamassa saadaksemme kuulla, että ei enää ehditä leikata, koska jäsenet menevät ohi jonossa. Ja jokainen noista ”jäsenistä” parturiin tullessaan näytti siltä, kuin olisi juuri parturin tuolista noussut!?!?
Sen jälkeen olen pysynyt visusti GROOMin asiakkaana. Netistä aika ja se on aina pitänyt, ilman kiilaajia! KIITOS GROOM!

Moro Jyrki,

Kiitos palautteestasi ja asiakkuudestasi 🙂 Yritämme olla luottamuksenne arvoisia myös jatkossa!

Sami

Saman kaltainen kokemus on itsellä Espoosta M-roomista. Ajateltiin kokeilla kun netissä luki ettei ole jonoa. Päästään paikalle niin kolme ihmistä istuu odottamassa, joista kaksi ei-jäseniä. Väkeä lappaa kokoajan lisää ja odotusaika venyy yli tuntiin. Välillä alkoi jo jalat kramppaan ja oli pakko päästä hetkeksi ulos, joten astuimme liikkeen ulkopuolelle – siis lasin toiselle puolelle odottelemaan. Jossa olimme kokoajan näkyvillä.

Ulkoiltuamme 10 minuuttia palasimme takaisin sisälle jossa oli menossa ”nimenhuuto” joka oli selvästi tarkoitettu meidän näpäyttämiseen. Parturoija totesi napakasti ettei liikkeestä saa poistua vaan pitää olla näkösällä kokoajan. Lasin läpi ei M-roomin lekurit näe, heillä on kaihi.

Jokainen asiakas joka oli jäsen tosiaan näytti siltä että viimeksi on käyty viikko takaperin mutta onhan se kiva paikka hengailla ja juoda ”vain jäsenille” tarkoitettuja virvokkeita. Kyseinen konsepti sopii sellaiselle miehelle joka kaipaa jatkuvaa naisen kosketusta päänahkaansa eikä sitä muualta löydä. Oli ensimmäinen ja viimeinen visiitti tuossa konseptissa.

Taannoin avasitte uuden Groomin noin 20 metrin päähän työpaikasta joten siellähän se tukka lyheni varattuna aikana eikä tarvinnut kupata paria tuntia päästäkseen äkäisen parturittaren käsittelyyn.

Suosittelen silti luovimaan oman konseptin kanssa ja keskittymään kasvuun kilpailijoiden kanssa taistelun sijaan. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja jokaiselle varmasti löytyy asiakkaita. Omalla konseptilla voi parhaiten vaikuttaa siihen millainen asiakaskunta tulee – ja pysyykö se.

Kiitos Mikko palautteestasi,

Olet täysin oikeassa, että taistelussa ei koskaan ole voittajia. Omasta mielestäni emme edes taistele. Konseptimme on niin erillaiset vaikka asiakaskunta on pitkälti samanlainen. Tämän kirjoituksenkin tarkoitus oli selventää sekoitettavia asioita meidän kahden toimijan välillä jotka johtuu pitkälti saman kaltaisista nimistä. Ei haastaa riitaa 🙂

Jatkamme samoja latuja mitä olemme tähänkin asti hiihtäneet eli asiakkaat ja laadukas tekeminen edellä..

Tervetuloa parturiin
Sami


Jätä kommentti